mandag 24. september 2012

Studio: Dag 4, 5 & 6


Det jobbes hver dag nå, også i helgene. På fredag og lørdag forsatte vi med innspillinger av demoer, og i går spilte vi inn flere gitartracks på låter som (mest sannsynlig) skal være uten trommer. Jeg lånte Thomas sin kassegitar, den var utrolig fin å spille på. 

I dag var Martin Horntveth i studio! Fyren er helt rå. Det ble utrolig kult. Vi er ekstremt heldige som får lov til å jobbe med så flinke folk. Det er veldig, veldig gøy. 


Her gjør Ingrid historielekser. 

Dagen startet med at Even og Martin gjorde trommesettet klart til innspilling. Oppmikking av trommesett i studio virker veldig komplisert. Det er for eksempel viktig at kapsulen i begge de to overheadmikrofonene står nøyaktig like mange cm fra senter av skarptrommen. I dag sto de 116 cm. Målebånd ble selvsagt tatt i bruk. Når overheadmikrofonene er plassert i samme avstand fra skarpen og er likt gaina på preampene (slik at de kommer like høyt inn på opptak), havner skarptrommen i midten av lydbildet. Ved at tammene er plassert i forskjellig avstand fra overheadmikrofonen oppnår man en ønsket stereoeffekt. Skarptrommen, tammene og highhaten har også hver sin nære mikrofon. Alle mikrofoner har en såkalt karakteristikk, som sier noe om måten de fanger opp lyd på, de er mer sensitive for lyd fra noen sider enn andre. Mikrofoner som er følsomme forfra og fra siden, men mindre følsomme rett bakfra, har en såkalt nyrekarakteristikk. Trommenes nære mikrofoner har en slik karakteristikk, og av den grunn får man ikke så mye cymbal i disse mikkene. I tillegg plasserer man cymbalene langt fra resten av settet. Det kommer mer enn nok cymbal i overheadmikkene. 


Man taper trommene for å få bort klang, for i en større sammenheng trenger ikke alle lydene å være like lange. 


Ingen kommentarer:

ShareThis